14 de novembre 2016

Setmana de la Ciència 2016: Institut Botànic de Barcelona (IBB)

Aquesta setmana s'està celebrant la Setmana de la Ciència 2016 (de l'11 al 20 de novembre) i fan un munt d'activitats per tot Catalunya! :-) Jo m'he apuntat a dues. Una ahir i una diumenge vinent. Us explico la d'ahir perque em va agradar molt: l'Institut Botànic de Barcelona.


L'IBB està ubicat al Jardí Botànic, a Montjuïc. Cal dir que vaig tenir certs problemes per arribar-hi: des de casa meva hi ha 45 minuts (segons TMB-Maps) i vaig sortir amb temps de marge. A Pl. Espanya havia d'agafar el bus 150 i baixar a lo dels Vivers, però crec que la parada aquesta no es va anunciar, per tant vaig arribar fins al Castell. Per no liar-me més, vaig optar per baixar un altre cop a peu, i clar, vaig fer tard. Però bueno.

La visita va constar de dues parts: una als laboratoris i l'altre a l'herbari. La primera té una cosa friki que em va sorprendre molt, i la segona -com a bibliotecària que sóc- em va agradar :-). Anem per pams:

1. LABORATORIS

Com que vaig arribar tard, la visita la vaig trobar a mitges. Això vol dir que la explicació també. Bàsicament explicaven quins experiments feien amb les plantes, com s'extreia l'ADN, etc. D'aquesta primera part vull destacar que un dels laboratoris tenia.... NINOTETS I ESTAMPETES RELIGIOSES. La veritat és que és un fet que m'ha fet molta gràcia i també m'ha sobtat molt. No he visitat gaires laboratoris (no són el meu camp de treball XD) però quan hi ha portes obertes acostumo anar... i mai havia trobat algo així. Havia de fer fotos sí o sí! :-)




Fins i tot un goig.
2. HERBARI

Aquesta part la vaig trobar més pròxima. És com una biblioteca, però de fulles i flors hehehehe. Ens van explicar el procediment de tot plegat.

Primer reben la planta en sí (prové de donacions de científics, recol·lecta pròpia o intercanvi amb altres centres) (normalment particulars no, ja que el procés en sí no és fàcil i no serveix una herbota qualsevol). Un cop arriba allà, la posen en paper de diari i desrés paper assecant. Un cop ben coberta, la posen en una premsa per poder treure TOTA l'aigua.

Normalment una planta ja de per sí bastant seca s'hi està un mes. Si en canvi és una planta humida, doncs pot arribar a etsar-s'hi entre sis mesos i un any! (i ah! el paper assecant s'ha de canviar sovint: al principi, cada dia!)


Un cop està el procès fet, la fixen amb un puntet de silicona. És molt important etiquetar bé: cal posar la localitat on s'ha recol·lectat, la data, el codi propi, el segell de l'IBB... a Barcelona hi ha dos herbaris: aquest i el de la UB. 

L'IBB té 800.000 exemplars. És el segon més gran d'Espanya després del de Madrid, que passa del milió de plantetes seques. Però tot i que són grans, arreu del món n'hi ha que encara ho són més. Alguns tenen entre 5 i 10 milions d'exemplars!. Ens han dit que aquí tenen un creixement d'uns 2.000 anuals.

S'han re-inventat un escàner per poder escanejar a alta resolució els documents. L'han posat al revés:


Vam visitar l'arxiu d'herbes. De bones a primeres sembla un arxiu normal: passadís llarg, temperatura un pél més baixa i armaris compactes.
Les plantes es posen en carpetes segons procedència, i també s'indica si són cultivades o no, ja que si ho són ja no serveixen com a element científic (la major part de les vegades). També ens van dir que abans estaven en un altre edifici i no podien garantir la baixa temperatura, per la qual cosa van posar mercuri a totes les fitxes... i això ha malmès l'ADN en certa part i tampoc serveixen per fer-ne segons quins estudis.


Guarden sobres amb llavors i trossos de troncs, també.


Finalment ens van ensenyar un herbari antic, el més antic de la peninsula crec que va dir. És del senyor Salvador, un home que tenia herbes, minerals, animals... de fet, hi ha el Gabinet Salvador que es pot visitar i que fa anys que pertany al IBB. Eren una família d'apotecaris i naturalistes de Barcelona (van viure entre el segle XVII i el XIX). Aquí veiem:


2 comentaris:

pons007 ha dit...

Gràcies per informar sobre la setmana de la ciència! No m’havia assabentat! Encara aprofitaré algunes activitats durant aquest cap de setmana ^^

Quan jo vaig anar al jardí botànic si que va parar l’autobús on tocava :P

Lo de les estampetes religioses no serà una conya interna? N’hi ha una quantitat molt exagerada. En tot cas jo també he vist uns quants laboratoris i mai no he vist una cosa així.

800.000 fulles seques són moltes fulles seques!

Eli Ramirez ha dit...

Fan un munt de coses! :)
(i lo de les estampetes... mira no sé... no vaig gosar preguntar -ni jo ni ningú- hahaha).

pd. Sí, moltes fulles seques però ben aixafades perque no ocupin gaire XD

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails