05 de desembre 2014

Noves maneres de llegir (El primer glop de cervesa) #bibglopllegir

Després de bastants dies sense actualitzar el blog, torno per fer una petita ressenya d’ “El primer glop de cervesa”, del qual ja en vaig parlar un dia (i dos també) i que el 25 de novembre van fer-ne una nova edició dedicada a les noves formes que es té de llegir.

Ara no sé si és la sisena o setena edició que fan, en tot cas jo crec que és a la quarta que vaig. Potser em despisto. Bé, el cas és que aquesta vegada la persona convidada era Daniel Cassany (@dancassany).


Per primer cop vaig fer anotacions en paper i no amb el mòbil, o sigui que posant una mica en ordre les paraules que tinc escrites de qualsevol manera, podríem dir que algunes de les idees o comentaris que van sorgir del debat van ser aquestes:

·         Avui en dia es llegeix de moltes maneres. Amb això no vol dir que hem passat del paper a la pantalla (canvi de format però no de contingut) sinó que llegim moltes coses perquè en certa manera estem SOBRESATURATS. I de fet les noves tecnologies ens han canviat la vida perquè tal com va dir el Daniel, avui en dia fem fotos i captures de pantalla de coses que abans apuntàvem en un paper.

·         La importància d’Internet en el procés d’aprendre per nosaltres mateixos = avui en dia si ens interessa l’Antic Egipte podem aprendre moltes coses per nosaltres mateixos. De fet, podem aprendre qualsevol cosa, perquè hi ha de tot. I per les coses pràctiques, hi ha vídeos al Youtube. Eh, que jo vaig aprendre a fer flors de ganxet gràcies a uns videotutorials molt complets. Després em vaig cansar i ho vaig deixar,  però la necessitat va quedar coberta xD Això també queda vinculat a una cosa que es va dir després, i es que els adolescents d’avui en dia, entre ells, són tots diferents perquè cadascú busca el que vol; i no són com els adolescents de fa 30 anys o així, en que tots més o menys tenien gustos més similars.

·         El fenomen fanfic (fanfiction): els fanfics són aquelles històries que s’inventen les persones seguidores d’un llibre per continuar creant material. Bé, no m’he explicat gaire bé. Hi torno amb un exemple: Harry Potter són 7 llibres però la gran quantitat de personatges i de coses que hi passen permetrien escriure 300 llibres més. Però la senyora Rowling ja té prou feina escrivint obres sota pseudònims varis, o sigui que els fanàtics de la saga poden escriure el que vulguin i penjar-ho en webs especials on ho podran llegir altres fans i llavors opinen i comenten i tal. Tot al marge de la llei. La cosa dóna molt de sí i el fenomen és verdaderament súper ampli (però a mi no em mola gaire, la veritat). És tot un món, eh.

·         També es va comentar el tema dels diaris. Que ara llegim més diaris però de una forma més desordenada, i que com que és fàcil accedir-hi, doncs llegim a vegades segons els interessos del moment. (També hi ha el morbo: llegir el Marca o l’As quan el Madrid fa el ridícul o llegir la Razón quan....... bé, darrerament, podria ser cada dia, perquè sempre passa alguna cosa per aquí).

·         Un breu apunt: m’encanta el terme de diógenes digital.


Dos coses més i ja acabo:

-          En un moment d’intervencions una persona va dir que molta gent no tenia llibres a casa seva. Que molta gent no tenia ni 50 llibres a casa seva. Jo crec que aquest és un problema generacional. Ara que tinc una edat en que la gent es casa i formen unitats familiars en cases d’hipoteca, m’he anat fixant que la majoria d’aquestes persones no posen llibres als prestatges. Els llibres ara viuen majoritàriament dins els ebooks o maquinetes perverses diverses. Jo si que tinc llibres però la majoria són contes o còmics... la veritat és que ocupen espai i el necessito per posar-hi punts de llibre (hahaha).

-          El tema dels videojocs i les biblioteques públiques. Poso una imatge d’una biblio holandesa, Utrech. És això el que fa falta, un espai per jugar:


Evidentment es van dir més coses, però cadascú reté el que reté i a més la cosa es podria allargar enormement i quedaria una ressenya massa llarga!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails