24 de desembre 2014

Banc de sang i de teixits (Open House 48h)

El passat mes d’octubre, durant la celebració del ”OpenHouse” vaig visitar diversos edificis equipaments. És una de les millors activitats que es fan a Barcelona (i altres ciutats del món), perquè permet visitar llocs que normalment estan tancats al públic.

A part de l’Estació de França, que ja en vaig parlar, vaig visitar quatre equipaments més. Un d’ells, el Banc de Sang i de Teixits.



Ubicat al PobleNou, el Banc de Sang i de Teixits és el lloc on diguéssim que es “recopila” tota la sang que s’extreu als diferents punts de Catalunya, convertint-se així en un model unificat (ja que abans estava tot separat) i que resulta pioner a Espanya i a altres països. De fet van comentar que era el tercer a nivell mundial, i que sovint venen persones d’arreu del món a veure com funciona.

A part de sang i teixits, a més, també fa les funcions de Banc de llet, cosa que no és molt coneguda però que val la pena mencionar!

Segons ens van dir (no reconec la meva lletra en les notes que vaig prendre!) doncs es fan unes mil donacions al dia, a vegades més i tot. Bé jo de fet aquesta xifra la trobo bestial, tenint en compte que a Catalunya som uns 7 milions, dels quals, no sé, posa-hi que cinc i mig són adults i que poden donar sang, posa-hi que un 10% no pot donar-ne, un altre 10% que no vol donar-ne, un altre 10% que ni s’entera que es pot donar sang... som tants per fer tantes donacions al dia? Perquè a més els homes poden donar 4 cops l’any i les dones, 3, però tot i així ho trobo espectacular. (Recordem que la sang és de les poques coses que no es poden fabricar, i que per tant, s’ha de donar)

Bé, veiem algunes coses:


Això és el pàrquing. Està a sota terra però no molt enfonsat (en aquest punt ens van explicar lo del principi d’Arquímedes però si no us importa passo per alt perquè no hi entenc i no la vull cagar, jajaja) Bé, doncs els cotxes surten d’aquí per anar a buscar sang.


La logística de l’edifici és complicada, ja us podeu imaginar. Cada cosa te la seva temperatura de conservació i el seu període de temps. A la sang hi ha globus vermells, plaquetes i plasma: els primers duren 42 dies, el plasma dura un any i les plaquetes, només 5 dies. Tot es separa i així una mateixa donació pot servir per vàries persones. No sé si miràveu “Érase una vez el cuerpo humano”? Recordo molt bé els senyors globus vermells...



Aquest és el sistema de recuperació: s’introdueix que necessites (depenent del tipus de sang que faci falta, etc.) i llavors la màquina t’ho dóna. Tot està molt automatitzat i ajuda a que lo que estigui apunt de caducar surti abans. Tot molt controlat.

Mostra de la maquinària complexa que fa que tot funcioni bé:


Encara hi ha molt d’espai per utilitzar. L’edifici està pensat de forma intel•ligent per aprofitar l’energia i per minimitzar costos:


Tota la part de laboratoris (perquè també s’hi fa recerca i hi ha sales blanques d’aquestes on no poden entrar-hi bactèries etc) doncs, tota la part on investiguen està coberta de vidres, així es pot observar el que fan dins sense haver d’entrar.

Evidentment és un edifici molt segur a nivell de protecció, i si no es disposa de la targeta necessària doncs no podràs entrar a depèn quines sales.


Per últim, una foto de les vistes:

5 comentaris:

Anònim ha dit...

És una visita molt interesant que mai se m'hauría acudit fer. Jo he sigut donant de sang des dels 20 anys i he anat donant regularment cada 4 mesos i sempre que m'ho han requerit ja que sóc donant universal, o sigui O-. Bons per donar i dolents per rebre, je,je,je...
Ara malauradament no ho podré tornar a fer en molts anys però animo a qui encara no s'hagi atrevit a fer-ho que ho faci, no costa res, no fa mal i et sents molt bé un cop ho has fet.
Bon Nadal Eli, i gràcies per l'aritcle segur que serveix per animar a alguna persona.

Montse de Mondopunts

pons007 ha dit...

Jo soc del 10% que no pot donar-ne. Ja veus, el meu cos es així d'egoista xD

Jordi ha dit...

Molt interesant l' article Eli! Em va cridar moltissim el nivell de organització i control que tenien.

S' hauria d' anar algun dia que es faci una visita guiada mes complerta.

Anònim ha dit...

No!!! jo no crec que la gent que no dóni sang i molt menys la que no en pot donar sigui egoista, simplement uns que no ho han provat o no son prou valents per fer-ho i els altres perquè entren dins el percentatge de no poder-ne donar. Segurament son molt bons en altres coses altruistes...
Montse

Eli Ramirez ha dit...

Jo encara no n'he pogut donar mai (primer pq fins fa poc no havia arribat al pes, ara per algunes anomalies) però tinc moltes ganes de fer-ho! Espero aquest 2015 estrenar-me :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails