28 d’octubre 2014

Estació de França (Open House 2014)

Jo sóc una apassionada del festival d’arquitectura “Open House”. Ho he comentat moltes vegades aquí al blog, i aquest any tampoc he faltat a la cita!

En aquesta cinquena edició (i que vinguin molts anys més!) he pogut veure cinc equipaments. D’acord que no són gaires, però tenia un temps limitat. Tot i així estic contenta, he visitat el Banc de Sang i de Teixits, l’Escola de La Salle Comtal, el CNMC, les cavallerisses de la Guàrdia Urbana i l’Estació de França.

Cada any intento fer una mica d’explicació dels edificis, però alguns m’oblido i després passa el temps i ja no recordo que se’n va dir. Per això aquesta vegada no vull que em passi i miraré que en els propers dies pugui anar fent breus explicacions. Començaré per l’Estació de França.

Estació de França

Quan fa tres anys vaig pujar a l’Arc de Triomf, vaig ser conscient que les dues Exposicions Universals que van haver-hi a Barcelona ens va deixar grans perles (sí, fins aquell moment no m’hi havia parat massa a pensar-ho!). Bé, l’Estació de França n’és un exemple més (en el cas d'avui, la de 1929).

Com que s’esperava que vingués molta gent de Barcelona, van decidir construir una estació ben bonica. Lo de ben bonica és ben cert: quan l’arquitecte va presentar la seva obra, es va haver de contractar després a ornamentadors perquè li donessin un toc més bonic, ja que el resultat final havia quedat molt soso.

L’Estació de França doncs, es va construir l’any 1924. Tenia un altre nom, però com que primer va començar connectant amb França, doncs se li va quedar el nom.

Algunes cosetes apreses durant la visita:

  • Els arcs en realitat no toquen al terra. Veieu aquesta cosa vermella? Serveix per regular el possible moviment del ferro (a vegades es contrau pels canvis de temperatura i coses així). Per cert, si us fixeu amb la foto veureu que se lluny surt la Torre de Gas, equipament que vaig visitar en l’edició de 2011 i que aquí en vaig parlar)



·  Aquesta és la rampeta per on pujaven els carruatges en aquella època:


 · Visualitzant aquesta maqueta es pot veure clarament una cosa que ens van explicar: les vies no son perpendiculars a l’entrada de l’Estació. És curiós perquè quan entres no ho sembla gaire, és un efecte òptic, i per això l’arquitecte va fer una mena de passadís triangular entre andanes i vestíbul principal.


  •  Les vies 1 i 2 no existeixen. Antigament hi eren i estaven separades, però amb obres posteriors les van eliminar. I de record han deixat que la numeració comenci pel 3 (i de fet a la foto no s’aprecia, però a la maqueta hi ha un error i han posat via 1)

 


· Per acabar, una d’actual: tenen problemes amb els coloms que entren a l’estació, per aquest motiu hi ha mussols de mentida posats en diferents punts (mai m’hi havia fixat!):


2 comentaris:

Anònim ha dit...

Cuac cuac
¡¡¡Feliz cumpleaños, Eli!!!!
Que te regalen muchas cosas y que lo disfrutes con los tuyos.
No comas mucha tarta, que sigo tus comentarios sobre los restaurantes y los postres te pierden ¿capicci?
Alazos fuertes. Pato.

Eli ha dit...

;-) gracias!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails