27 de gener 2014

Entorns d'informació digitals: prospectiva 2025 (xerrada UOC)

La setmana passada vaig anar a una xerrada que organitzava la UOC: "Entorns d'informació digitals: prospectiva 2025". El títol el vaig trobar interessant i com que ho feien a l'edifici Mediatic i em queda entre la casa i la feina, vaig passar-m'hi. :-) La xerrada anava a càrrec d'Ignasi Bonet i Pep Torn.


El primer en parlar va ser l'Ignasi, arquitecte bibliotecari, que va dividir el seu discurs en quatre pilars:
  • Entorns d'informació personal: connectivitat permanent, formació permanent, la gran irrupció de la hipertextualitat i la interacció
  • Dispositius: que teníem, que tenim, que tindrem (exemple Google Glasses)
  • Biblioteques i serveis d'informació: biblioteques com a multiespais flexibles (va ensenyar un exemple d'una biblioteca que tenia una mena de "iglús aïlladors"), cadires amb rodes que incorporen ordinador o taula per posar ordinador (lligat a lo dels entorns flexibles), etc.
  • El paper del professional de la informació, la conversió cap a un nou perfil
En Pep Torn va començar fent un breu estat de la qüestió i mirar com estàvem fa 10 anys per intentar preveure on serem i què farem d'aquí deu anys: fa uns 10 anys Google es començava a situar com a primera opció en cercadors (desbancant Altavista), no hi havia xarxes socials com les d'avui en dia, ni kindles ni tanta proliferació de pàgines.

Va parlar del concepte "Diógenes digital" (crec que el pateixo). Em va fer molta gràcia aquest concepte: és quan tenim la tendència de guardar-ho tot, com per exemple, música, tenim molta música i avui en dia a Spotify (o similars) podem trobar-ho quasi tot.

Finalment també va parlar del paper del professional de la informació en un futur: assessorar, cooperar entre nosaltres i amb el texit local, ser propers, les possibilitats del big data...

Bé doncs, això seria un resum molt resumit. 

La veritat és que el futur de la professió ens preucupa bastant a tots plegats (o ens hauria de preocupar, clar) el món canvia i si els professionals no anem a bon ritme ens quedarem endarrera. Imagineu-vos un fotògraf avui en dia que no sàpiga utilitzar photoshop, per exemple.
Tenim la sort de ser una professió molt transversal, però si no ens ho creiem no ho podrem fer creure... :-)


>> A Twitter el hashtag per seguir la xerrada va ser #xerradesinfocom (però jo no em vaig enterar fins que no vaig arribar a casa XD) 


...ens hem de formar en lideratge i voluntat de servei.
(frase que no sé qui dels dos va dir a la xerrada)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails