18 d’octubre 2013

Expo "50 anys i tan joves. La Galera 1963-2013" a la Jaume Fuster

Ahir vaig anar a una xerrada sobre il·lustració que feien a la biblioteca Jaume Fuster, enmarcada dins una sèrie d'activitats al voltant dels 50 anys de l'editorial La Galera.

Hi ha una exposició que es podrà veure fins al 7 de gener:


Foto extreta del Diari Ara
La primera vegada que aquesta editorial va publicar un llibre va ser l'any 1963. La va fundar Andreu Dòria "amb la voluntat de normalitzar l'aprenentatge del català i de formar el jove des de la qualitat literària i plàstica" (podeu llegir més informació aquí). Ara la directora és la Iolanda Batallé, autora de "La memòria de les formigues" (en vaig parlar aquí i el recomano molt) i "El límit exacte dels nostres cossos" (també l'he llegit). Ara n'ha escrit un de nou, encara no l'he llegit :-)

Al voltant de l'exposició i de l'aniversari, s'està fent un cicle de conferències. I són molt interessants!

La d'ahir va ser una taula rodona sobre il·lustració.
Participaven l'Ignasi Blanch, la Pilarín Bayés, Òscar Julve, Jordi Lafebre, Meritxell Ribas i Pedro Rodríguez.

Jo mai em quedo massa amb el nom dels il·lustradors i la veritat és que a part de l'Ignasi i la Pilarín, la resta pel nom no em sonaven (després buscant al Google obres seves doncs amb alguns ja hi caus). De fet de la Meritxell Ribas a l'exposició hi ha una il·lustració seva de Tom Sawyer i me'n vaig enamorar. No l'he trobat a Google però us en poso una altra del mateix llibre:

Tom Sawyer  (Meritxell Ribas)

Em va agradar molt moltes de les coses que es van dir. Per exemple, (ara espero no equivocar-me amb els noms) el Jordi Lafebre va dir que ell de petit veia que la il·lustració catalana era una mica com antiga. Bé, no ho va dir ben bé així, jo ja m'entenc. Això no vol dir que ara encara ho pensi, cosa que ja va deixar clara! Això em va fer pensar en mi mateixa perque, quan era petita, no m'agradava gens l'obra de la Pilarín. Tenia llibres seus (per exemple, el de religió, del cole) i mira, no sé tu-.. ho he dit alguna vegada al blog, no m'agradava. Una vegada aquí al blog vaig dir:

He de reconèixer que jo no era fan de la Pilarín. Més aviat em feien una mica de ràbia, em recordaven als llibres del cole... no sé... . Però això està canviant amb el temps, he après a valorar-la, i molt!

I l'exposició que van fer al Palau Robert em va encantar! (aquí en parlo, amb fotos) (per cert ara n'hi ha una de la Roser Capdevila, la de les tres bessones... vull anar!!).

Bé, continuo, que m'estic dispersant:
Jo de petita llegia còmics a l'estil Zipi Zape. Era molt fan d'aquests dos germans! I clar, per una banda tens Zipi Zape que són personatges amb vida pròpia i molta personalitat i que no paren quiets i que te'ls coneixes i que no en fan ni una de bona i per l'altra, clar, la Pilarín, amb personatges que no han trencat mai un plat jejeje.


No estic comparant una cosa amb l'altra (no es podria) però el cas es que a mi m'agradava llegir còmics i a més després van venir tots els dibuixos japonesos, va arribar Toriyama i va arribar el seu Son Goku amb el seu núvol Kíngton... jo tenia 9 anys i tinc ben clar que jo sóc el que sóc gràcies a totes aquestes sèries animades que ens arribaven del país oriental. 
Aquest il·lustrador també va dir que ell va aprendre a dibuixa a la mateixa vegada que va aprendre a narrar històries, i auixò tb em va fer gràcia. Ara vaig a classe d'il·lustració i se'm fa sovint complicat amb un sol dibuix narrar alguna cosa, fer que hi hagi "molt més que un dibuix", .. perquè m'he agafat massa als textos. Sempre he dibuixat ninotets (no sé fer res més) amb globus de paraules, i ara clar, provo de fer personatges sols i es queden més penjats que un fuet, no diuen res.... aix. Però bé, també s'ha de dir que les classes estan MOLT BÉ! i que des de que faig classe amb l'Ignasi Blanch a l'Escola de la Dona tot ha anat a millor i he conegut gent fantàstica, tenim una classe genial! :-)

Ara penso que quan vaig acabar la ESO vaig optar per un batxillerat merdós, que almenys podria haver fet el batxillerat artístic i tindria més coneixements, potser, o potser no. El cas es que vaig fer un batxillerat que va ser una merda, que vaig haver de repetir curs, que no vaig anar a gaires classes i que a més de tant en tant m'havia de quedar per netejar les taules amb un disolvent que fotia molta peste perquè moltes de les taules estaven plenes de dibuixos que havia anat fent i m'ho feien esborrar.... Buh. Però bueno, tot passa per alguna raó... i de fet ARA SÓC SÚPER FELIÇ DE SER BIBLIOTECÀRIA :-)

M'estic enrollant molt i l'únic que vull dir es que la taula rodona aquesta em va agradar molt i que la Pilarín sobretot brilla com ella sola i que malaguanyats els anys d'infància que no vaig saber apreciar aquells dibuxos amb trenta mil detallets i personetes de galtes vermelles. Com és la vida :-)

-----------
Us deixo amb la info de les properes conferències:

24 d'octubre (19h): taula rodona sobre literatura juvenil amb Àngel Burgas, Rocío Carmona, Sònia Fernández-Vidal, Gabriel Manila i Jordi Sierra i Fabra. Modera Francesc Miralles.

31 d'octubre (19h): taula rodona sobre la importància de les xarxes amb Yaiza B.G, Ernest Codina, Hypatia Pétriz, Carlota Echevarría i Sílvia Cartañà. Modera Francesc Miralles (aquesta es fa a la biblio Xavier Benguerel)

14 de novembre (19h): taula rodona sobre els llibres a l'escola i la biblioteca amb Juanjo Arranz, Jaume Copons, Carme Fenool Anna Fité, Jordi Folck i Miquel Desclot. Modera J. Noguero.

21 de novembre (19h): Taula rodona "El fil dels clàssics: les illes del tresor avui" amb Josep Lluís Badal, Teresa Duran, Marta Luna, Sergio A. Sierra i Josep Vallverdú. Modera J. Noguero. (aquesta també es fa a la biblio Xavier Benguerel)

I després, el 21 de desembre, per la tarda faran una marató de contacontes ("Un Nadal amb La Galera")


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails