22 de novembre 2012

Steve Coffman: I ara, què? (conferència inaugural de les 13JCD)

I ja són les 13enes!

Les Jornades Catalanes d'Informació i Documentació, en certa manera, m'han acompanyat des de que vaig decidir optar "per ser bibliotecària".
De fet jo ho he dit sempre que lo meu no era vocacional, però al poc de començar la facu van anunciar les 9es Jornades. No tenia ni idea de que coi eren, però un profe ens  va dir: "apunteu-vos de voluntaris, que està molt bé!" (el mateix profe que ens deia "aneu d'erasmus!"... sempre fent recomancions jajaja) Doncs bé! em vaig apuntar de voluntària. I va estar bé! I vaig començar a conèixer gent d'altres cursos i d'altres que, tot i també ser de primer, anaven de tarda i no havíem coincidit.

De totes maneres, les del 2008 les vaig gaudir molt més. Com a voluntària, vull dir. Perquè ja coneixes a més gent i era guai. 


Tapo la cara dels meus companys per això del tema dels drets d'imatge... jejeje (no vull pas que em fotin una denúncia!). La foto es mona, jajajajaj! amb les floretes i el roll-up

Doncs bueno, a lo que anàvem, que ahir van començar les 13es Jornades. Aquestes s'han fet una mica diferents, han apostat per fer una primera part virtual (un espai web on compartir opinions en 4 eixos temàtics: serveis i usuaris, generació de continguts... mm... espais... i no recordo que més). La presidenta del COBDC, la Mercè Muntada, ha fet una presentació de les jornades i ha dit que potser si es tornessin a fer buscarien un altre format perquè tot canvia mot ràpid. Potser poca participació? No ho sé. Però qui no arrisca no guanya mai res!

El cas és que la jornada presencial s'ha reduït (1 dia) però complementada amb una conferència inaugural oberta a tothom (la que es va fer ahir i ara comentaré una mica) i un segon dia amb visites a centres (tots pel matí, llàstima!).

La conferència es titulava I ARA, QUÈ? i plantejava........... la fi de les biblioteques :P
O almenys, la fi de les biblioteques com s'han anat entenent en aquests darrers anys (bé, tot i que ja fa temps que es respiren aires de canvis, eh, i qui no ho hagi vist és per matar-lo jajaja).

Moooooooooooooolt resumidament em quedo amb algunes idees:

- Que Google ens ha menjat camp d'actuació (això com a frase general jajaj)

- El tema dels xats de les biblioteques: Coffam comentava que els bibliotecaris s'hi van bolcar amb molta il·lusió i entusiasme, però poc a poc es van anar adonant que la gent no utilitzava aquest canal de consulta. Jo la veritat és que sóc molt fan del XAT. Al lloc on treballo (DIXIT) abans hi teníem xat i ara ja no, i jo el trobo a faltar. De fet jo si veig un xat en alguna web l'utilitzo (cosa molt diferent a xatejar via gmail o xat facebook, que ho odio i m'agobia). Però per exemple, l'altre dia vaig voler buscar informació sobre sofàs-llit, a Ikea. Ikea mola molt i té aquella assistent ("Anna") que és un robot que segons lo que dius et posa enllaços del teu interès. Però també tenen xat, i em va anar perfecte per, en dos minuts, saber despeses i temps d'enviament.
O per exemple, a la feina, si tenim algun problema doncs tenim una cosa que es per fer incidències a "Suport gencat". Però enviar la incidència i esperar resposta a vegades és avorrit. Però també tenen XAT! i jo opto sempre per xatejar, exposar el problema i tancar el xat amb la solució... NO???
Evidentment no un xat 24h com comentava el Coffman, però en horari laboral, tenir un xat obert, què costa? I no cal programari de pagament... amb una compta de google es podria fer i posar l'app a la web, no? (penso) (ho he vist a varis llocs).

- Bases de dades... deu meu, les odio. Quina manera de complicar-se la vida. Igual que la catalogació. NO DIC QUE NO S'HAGI DE CATALOGAR, no em llenceu els tancs. Només dic que, totalment d'acord amb Cofmann: "hem de reduir la quantitat que estem gastant en catalogar i processar". La majoria de biblioteques no haurien de catalogar... és absurd que la BC tingui un llibre catalogat i una altra biblioteca el catalogui... I qui diu BC diu.... etc.

- Tema dels pc's a les biblioteques: abans complien una funció, que era dotar d'Internet als usuaris. Ara aquesta funció s'està perdent (i anirà a més) perquè la gent ja té internet a la butxaca...
De totes maneres, cal destacar l'ús que s'està fent de la biblioteca actualment, i més amb la situació de crisi que hi ha. La gent va més a les biblioteques. 

...El tema dels llibres electrònics... bé, tema llarg i complex. Que si llicencies, que si drets... la veritat és que és un tema que jo no domino ni vull opinar. Una biblioteca pública pot comprar un llibre físic i deixar-lo en préstec.... 15 vegades a l'any? com a molt... i en canvi, que passa si compren un llibre digital? Bé, deixo el dbat per als experts... 

Bé... no sé, ha seguit entrant en temes i dient de cadascún com els bibliotecaris (biblioteques) ens estavem quedant al limbo. Oh... és... és...

EL CANVI DE 
PARADIGMA!

I personalment m'ha fet gràcia la frase de..."La biblioteca digital ja està aquí... i nosaltres NO HI SOM". No hi som. No hi som de veritat? 

Em precupa enormement la visiblitat de la nostra professió. Això es nota molt als pobles... dius que fas de bibliotecària i t'associen amb........qui sap què (tots ens fem a la idea del que vull dir, no?). Per paliar aquests efectes ens fem dir altres coses.

Sóc gestora de la informació

Si bueno... 

A mi m'agrada dir que sóc bibliotecària. Realment no exerceixo de bibliotecària típica, però la meva professió és la que és i tot i que no catalogo cap llibre ni acostumo tampoc a posar llibres al prestatge en el seu ordre (que sovint confonc entre tant de punt, barra i parèntesi) jo em declaro bibliotecària amb tot el meu orgull, que és molt. Estimo la professió! Estimem-la tots i fem que la gent l'estimi (i la conegui) i tots serem més feliços (si més no, estarem més ben informats) ijijij

Apa. Demà crònica del DIA 2.

1 comentari:

Mariaina ha dit...

M'encanta la foto!!!!
Sou les meves perles i les joies que m'he endut de la carrera :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails