18 de gener 2012

Històries de la història de Barcelona (Dani Cortijo)

Tot va començar una tarda de setembre, a les Jornades Europees del Patromoni. De la mà de l'historiador Dani Cortijo (altres Barcelones) ens vam endinsar pel Born i en vam descobrir els seus secrets. Ens va comentar que a part del blog tenia publicat un llibre amb el nom de "Històries de la història de Barcelona", i per tant, tard o d'hora havia de llegir-lo!!!

Algunes de les coses que surten al llibre ens les va dir ell en persona el dia de la ruta (jo vaig resumir-ho aquí al blog com vaig poder, tasca difícil!), altres no les coneixia i m'ha encantat saber-les. També és veritat que algunes les coneixia d'altres llibres que he llegit o rutes urbanes, però el Dani ho explica molt bé tot al llibre. L'heu de llegir!



Resumint puc dir que, tot i que sé més o menys la història de Catalunya, MAI NO ESTÀ DE MÉS RECORDAR-LA. Han estat anys i segles on des d'Espanya ens han prohibit la nostra cultura i la nostra llengua, i hem pagat milers de milions (va haver-hi un temps en que els barcelonins només podien tenir un ganivet a casa, i lligat a la pota de la taula de la cuina). El que resulta més fort  és que tinguem carrers i places recordant gent que no s'ho mereix i oblidant a qui caldria recordar.

No puc ni pretenc que en aquesta petita (i humil :D) entrada surti tot el que diu el llibre, però deixeu-me comentar dos coses:

Una cosa que no sabia: Barcelona és una ciutat que va ajudar a establir el sistema de mesura actual (el metre ~km, etc). El 22 de juny de 1788 es va establir que un metre seria el que abans eren 3 peus de reu, 11 línies i 296 mil·lèsimes de línia.

Una cosa que sí sabia però m'ha servit per ampliar: coneixeu la història d'Enriqueta Martí? ha passat a la història com "la vampira del Raval". Segrestava nens i nenes per fer pomades i ungüents i vendre'ls als rics... molt fort tot plegat! Jo fa anys en vaig veure un curtmetratge i ara l'estan fent al teatre (tinc ganes de veure-la, per cert). 

M'agrada molt parlar de Barcelona però no us vull aixafar la lectura del llibre. Resumint: si us agrada Barcelona i voleu conèixer els seus secrets, podeu comprar aquest llibre o agafar-lo de la biblioteca. Us agradarà!

2 comentaris:

Lleonard Pler ha dit...

Es venia molt bé a l'altre botiga! Sempre l'he volgut llegir. No recordo qui em va dir (era de la vostra facultat) que coneixia l'autor, un antic company seu.

Eli Ramirez ha dit...

l'has de llegir! t'ho va dir la núria, això?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails