19 de maig 2011

Planificació i disseny d'un projecte de digitalització

L'altre dia vaig assistir a un curs per aprendre a planificar i dissenyar un projecte de digitalització. El curs estava organitzat per la Biblioteca de Catalunya i el va impartir l'Eugènia Serra.


La digitalització és una d'aquelles coses que a priori potser no som prou conscients de la quantitat de feina que comporta ni la quantitat de coses que s'han de tenir en compte (sobretot aquesta segona).
Va ser un curs introductori molt complet (dos matins, 8 hores) i amb el qual penso que ara tinc un punt de vista diferent, més ampli, del que suposa tot aquest procés.

I m'agradaria compartir algunes coses: en primer lloc em agradar un exemple que va posar, el First World War Poetry Digital Archive, on durant tres mesos van convidar als usuaris a penjar material propi de la Guerra Mundial, explicant-ho... les biblioteques ajudaven a escanejar documents si les persones no tenien els medis per fer-ho. A més, a part de conseguir més de 6500 documents, cal destacar que la feina dels usuaris (per amor a l'art!) va estar molt ben feta i això repercuteix que la gent se'l faci "més seu". A més, com es de suposar, es va trobar molt material nou i inèdit..

Després... totes les coses que s'han de tenir en compte! Tan abans de començar, com en el procés com després... Hi ha coses que si no les digitalitzes, es possible que caiguin en l'oblit. Un disc de pedra és prehistòric... si no fas res per mirar de digitalitzar el contingut, acabes perdent l'oportunitat de recuperar-lo, són coses fràgils...

I també tenir molt en compte l'obsolescència de tot plegat xDD. Jo recordo aquest estiu a Chile la meva petita experiència amb la màquina dels microfilms i buf. I penseu-hi: no han passat tants anys! Com es va dir al curs, el problema no són les dades, no, el problema són els suports i el saber que escriuràs un document i que potser en uns pocs anys et serà complicat llegir-lo (on anirieu ara per llegir un disquet de 3'5?). I jo que tinc la majoria de treballs del cole en AmiPro! xDDD (em sento vella).

Ah! i ostres, vaig descobrir que existia el format "JPEG 2000". Em va sorprendre perque, sino vaig errada, no n'havia sentit a parlar mai. És un format millor que el jpg i que ocupa menys espai que un TIFF. Està a mig camí.
Tenint en compte que el TIFF ocupa molt massa, el jpg2000 es presenta com a alternativa molt digne.

I mireu quins trastos més potents existeixen!

 
METIS, el súper escànner. Aquí només n'hi ha 

 I bé, això és tot. Posar-me a explicar tot el que es va dir és impossible :-) (i jo, ho sento, faig els resums a la meva manera :D)


2 comentaris:

Anònim ha dit...

hola Eli!

tinc interès en aquest tema per motius laborals. Podries fer=me cinc cèntims del programa, si en faran mès, etc. etc.

si pots m´ho envies a elspuntsdellibre.

gràcies

josep

Míriam ha dit...

Súper interessant!

Jo també vaig anar a xerrades sobre digitalització, encara que anaven més dirigides cap al material d'arxiu.
Digitalitzant obres de fa centenars d'anys les poses a l'abast de tothom i, el més important de tot, evites que els originals puguen sofrir cualsevol tipus de desperfecte.

Això sí, és una feina molt pesada, però bé que paga la pena ^-^

Moltes gràcies per compartir-ho!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails